Zdrowa żywność

Zdrowa żywność cieszy się coraz większą popularnością, gdyż wzrasta świadomość konsumentów, którzy zaczynają coraz większą uwagę zwracać na to, co znajduje się na ich talerzach. Jako, że od jakości spożywanego jedzenia zależy w ogromnym stopniu to, jak będziemy się czuć i wyglądać, warto zastanowić się nad tym, za co tak naprawdę płacimy podczas zakupów. Pożywienie powinno być jak najmniej przetworzone, a więc naturalne oraz pozbawione środków konsekrujących i ulepszających. Dlaczego warto sięgać po jak najmniej przetworzone produkty? Czym jest tak naprawdę zdrowa żywność i jakie płyną korzyści z jej spożywania?

Zdrowa żywność – najważniejsze informacje

Często na co dzień używamy określenia „zdrowa” żywność”, ale nie każdy z nas rozumie je tak samo. Przyjrzyjmy się więc bliżej definicji zdrowej żywności, produktom, które za takie są uważane, a także spróbujmy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego warto stosować zdrową dietę?

Co to jest?

Mianem zdrowej żywności określa się naturalne jedzenie, które pozbawione jest konserwantów, barwników, wypełniaczy i różnego typu polepszaczy. Jest to więc przeciwieństwo żywności wysoko przetworzonej, która w dużym stopniu odpowiada za dzisiejszą plagę chorób cywilizacyjnych.

zdrowa żywność

Zdrowe odżywianie opiera się na wyeliminowaniu z jadłospisu gotowych potraw, które obfitują w mniej lub bardziej szkodliwe dla naszego organizmu substancje. Chodzi tutaj przede wszystkim o produkty na sklepowych półkach, na etykietach których znajdują się tajemniczo brzmiące dla nas nazwy składników.

Najbardziej wartościowa dla naszego zdrowia jest żywność ekologiczna, która pochodzi z certyfikowanych rolnictw ekologicznych. Kupując tego typu produkty, mamy pewność, że płacimy za zdrową żywność, do produkcji której wykorzystuje się wyłącznie metody ekologiczne, a więc naturalne i bezpieczne dla środowiska.

Definicja

Zdrowa żywność powstaje bez udziału nawozów sztucznych, syntetycznych środków ochrony roślin, hormonów wzrostu, GMO czy też antybiotyków. Podczas jej produkcji nie stosuje się więc żadnych chemicznych środków w celu poprawienia cech funkcjonalnych produktu, zwiększenia jego atrakcyjność czy efektywności produkcji.

Co jeść, czyli jakie produkty?

Jeśli cenimy sobie zdrowie swoje i najbliższych, warto włączyć do diety kilka porcji warzyw i owoców dziennie, pełnoziarniste pieczywo i makarony, kasze, niepasteryzowane mleko i przetwory mleczne typu maślanka, jogurt naturalny, surowe sery i masło oraz kefir.Pamiętajmy też o kupowaniu mięsa wyłącznie ze sprawdzonego źródła, czyli od zaufanego rzeźnika.

Podobnie jest z rybami i jajkami; w sklepach nie brakuje jajek od kur z wolnego wybiegu, ale jeśli mamy dostęp do wiejskich jajek, to jak najbardziej warto nawet dopłacić.Do zdrowej żywności zaliczają się także nierafinowane oleje roślinne. Zasada jest prosta – przed włożeniem produktu do koszyka, należy najpierw zapoznać się z jego składem, bo świadome kupowanie to podstawa.

Dlaczego warto stosować zdrową dietę?

Dieta każdego człowieka powinna obfitować przede wszystkim w świeże warzywa i owoce. Dzięki temu dostarczymy organizmowi odpowiednią ilość potrzebnych składników odżywczych, które są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania. Te nieprzetworzone są doskonałym źródłem witamin, minerałów, przeciwutleniaczy, błonnika i fitozwiązków.

Wprowadzając je do swojego codziennego jadłospisu, zmniejszamy ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, cukrzycy, miażdżycy i zawału serca, a ponadto przyczyniamy się do obniżenia ciśnienia krwi i poziomu cholesterolu. Bardzo istotne jest to, aby nasza dieta była różnorodna, a dowóz energii regularny, co ustabilizuje poziom glukozy we krwi i przyśpieszy przemianę materii.

Warto wiedzieć, że osoby opierające swoją dietę na żywności wysoko przetworzonej ciepią na chroniczne zmęczenie i znacznie częściej borykają się z depresją. Chociaż pochłaniają one spore ilości nadprogramowych kalorii, co zresztą przyczynia się do rozszerzającej się w zawrotnym tempie plagi otyłości, to nadal są niedożywione. Jak to możliwe, że osoba z nadwagą jest niedożywiona, skoro jedzenie jest jej najlepszym przyjacielem?

Zdrowe odżywanie a współczesne choroby

Warto wiedzieć, że zdrowe odżywianie jest profilaktyką i podstawową metodą leczenia wielu ówczesnych chorób. Liczne badania potwierdzają, że organiczne jedzenie ma znacznie wyższą wartość odżywczą, a dzięki spożywaniu produktów wysokiej jakości, prawidłowo wzrastamy i utrzymujemy dobry stan zdrowia.

lista produktów zdrowej żywności

Kiedy w naszym organizmie zabraknie jakiegoś składnika odżywczego lub znajdą się w nim toksyny, zaczynamy chorować. Dzięki prawidłowemu, zdrowemu odżywianiu można zapobiec wystąpieniu chorób układu krążenia, nadciśnieniu tętniczemu, cukrzycy typu 2, otyłości, anemii, osteoporozie oraz niektórym chorobom nowotworowym.

Jak wpływa na odchudzanie?

Osoby borykające się z otyłością czy też nadwagą, najczęściej sięgają po środki odchudzające, diety niskokaloryczne i nadmierne obciążenie fizyczne. Chociaż niektóre medykamenty rzeczywiście przyczyniają się do redukcji masy ciała, to jednak efekt jest tymczasowy i waga ciała powraca w stosunkowo szybkim czasie do poprzedniej.

Często osiągamy jeszcze większą wagę niż przed zastosowaniem kuracji odchudzającej i znacznie trudniej jest nam utracić zbędne kilogramy w przyszłości. Ponadto stajemy się osłabieni i niedożywieni, a nasz metabolizm drastycznie zwalnia. Wszystko to pociąga za sobą całą kaskadę problemów.

Najskuteczniejszą metodą walki z oporną tkanką tłuszczową jest wprowadzenie prawidłowo zbilansowanej diety, która opierać się będzie na zdrowej żywności. W jadłospisie powinny znaleźć się odpowiednie ilości i rodzaje pokarmów.

Monodieta się z pewnością nie sprawdzi; od tego co spożywamy, zależy nasze zdrowie i samopoczucie, jednakże pamiętajmy o tym, że dobrze odżywiony człowiek nie szuka w jedzeniu przyjemności. Niestety często wiele osób zajada się przetworzoną żywnością, kierując się emocjami i zabijając swoje smutki. Szukają więc w słodyczach pocieszenia, w efekcie zaś tego pojawiają się fałdki na brzuchu.

Spożywając gęste odżywczo produkty, przestaniemy sięgać po wysokokaloryczne i niezdrowe przekąski. Bez głodówek i drakońskich diet można racjonalnie się odchudzać. Wystarczy zacząć dostarczać organizmowi tego, czego naprawdę potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.

Stosowanie u dzieci i niemowląt

Okazuje się, że zdrowa żywność ma pozytywny wpływ na rozwój niemowląt i dzieci. Im lepszej jakości produkty serwujemy swoim pociechom, tym mogą cieszyć się one lepszym zdrowiem. W związku z tym warto tworzyć jadłospis najmłodszych w oparciu o wartościowe produkty, najlepiej te ekologiczne.

Jako, że małe dzieci nie mają jeszcze w pełni wykształconego systemu immunologicznego, substancje chemiczne zawarte w wysoko przetworzonej żywności są dla nich niezwykle szkodliwe. Jeśli Twoje dziecko jest chorowite, zacznij od zmiany jego diety i obserwuj.

Dla niemowląt o wiele bezpieczniejsze są produkty pochodzące z upraw ekologicznych. Żaden rodzić nie chciałby przecież karmić swojego maluszka sztucznymi nawozami, herbicydami, zwierzęcymi hormonami czy też antybiotykami. Pochodzenie jedzenia ma ogromne znaczenie dla rozwoju każdej żywej istoty, a szczególnie naszych małych podopiecznych.

Ciekawostki

Wszędzie słyszymy o tym, aby wybierać ciemne pieczywo zamiast jasnego, jednakże nie kolor ma tutaj znaczenie. W przypadku ciemnego pieczywa stosuje się tę samą mąkę, czyli pszenną mocno oczyszczoną, a na koniec barwi się je karmelem. Tak więc nie dajmy się zwieść; najzdrowszym wyborem jest pieczywo pełnoziarniste z mąki żytniej lub razowej. Wówczas zawiera ono witaminy z grupy B, błonnik i sole mineralne.

Zdrowe odżywianie się nie wyklucza zrezygnowania ze słodkich przysmaków. Obecnie można kupić zdrowe słodycze, a ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, aby samodzielnie przygotować sobie smaczny i pożywny deser w domu. Są też zdrowe odpowiedniki cukru, typu- surowy miód, melasa, erytrol, ksylitol czy stewia.

Jako, że w naszej diecie nie powinno zabraknąć zdrowych tłuszczy roślinnych, należy regularnie spożywać zimnotłoczone oleje roślinne. Pamiętajmy jednak, żeby zachować umiar, gdyż nawet najzdrowszy produkt, ale spożywany w nadmiarze, tuczy. Ponadto oleje te należy przechowywać w lodówce, aby nie straciły swoich prozdrowotnych właściwości i nie zjełczały. Jeśli nie przekraczamy zalecanej dawki, to chronimy układ krążenia, wspomagamy metabolizm i usprawniamy proces odchudzania.

Produkty z napisami typu fit, bez cukru, light czy slim zazwyczaj nie mają wiele wspólnego z naturalnością. Są one najczęściej wysoko przetworzone i można śmiało nazwać je pseudo jedzeniem. Żadna więc z tego zdrowa żywność. Więcej w nich niestety chemii, niż jakichkolwiek składników odżywczych. Tak więc, jeśli chcemy zrzucić nadprogramowe kilogramy, to znacznie korzystniej dla naszego zdrowia będzie sięgnąć po posiłki przygotowane na bazie naturalnych produktów, które bogate są w składniki odżywcze.

bezpieczna zdrowa żywność

O tym, że biały cukier jest zabójczy, wie większość z nas. Należy jednak dobrze się zastanowić, kupując słodzik. Na rynku nie brakuje sztucznych słodzideł, które czasem okazują się być jeszcze bardziej toksyczne. Przykładem jest chociażby aspartam, czy też syrop glukozowo- fruktozowy.

Ponadto liczne badania wskazują na to, że sztuczne słodziki tylko pozornie zaspokajają naszą ochotę na słodki smak, ale nie są w stanie oszukać naszego mózgu. Stymulowanie go w ten sposób sprawia, że pobudzamy nieświadomie do pracy ośrodek głodu. Efektem tego jest jeszcze większy apetyt. Jeśli zależy nam na słodkim smaku, to wybierajmy naturalne słodziki i cukry z owoców.

Zdrowa żywność – podsumowanie informacji

W zdrowej żywności, a więc tej produkowanej metodami tradycyjnymi, nie znajdziemy substancji niewystępujących naturalnie w przyrodzie, typu stabilizatory, sztuczne barwniki, aromaty, substancje zagęszczające czy też pestycydy.

Prawidłowo zbilansowana dieta, która opiera się na wysokiej jakości produktach, czyli żywności gęstej odżywczo, to klucz do utrzymania smukłej sylwetki, sprawnego umysłu i zabezpieczenia się przed chorobami cywilizacyjnymi. Wcale nie musimy w stu procentach odżywiać się produktami ekologicznymi, jednakże świadome kupowanie produktów to podstawa.

 

Bibliografia

Udostępnij: