Zdrowa żywność

Zdrowa żywność cieszy się coraz większą popularnością, gdyż wzrasta świadomość konsumentów, którzy zaczynają coraz większą uwagę zwracać na to, co znajduje się na ich talerzach. Jako, że od jakości spożywanego jedzenia zależy w ogromnym stopniu to, jak będziemy się czuć i wyglądać, warto zastanowić się nad tym, za co tak naprawdę płacimy podczas zakupów. Pożywienie powinno być jak najmniej przetworzone, a więc naturalne oraz pozbawione środków konserwujących i ulepszających.

Zdrowa żywność – czym ona jest?

Mianem zdrowej żywności określa się naturalne jedzenie, które pozbawione jest konserwantów, barwników, wypełniaczy i różnego typu polepszaczy. Jest to więc przeciwieństwo żywności wysoko przetworzonej, która w dużym stopniu odpowiada za dzisiejszą plagę chorób cywilizacyjnych.

zdrowa żywność

Zdrowe odżywianie opiera się na wyeliminowaniu z jadłospisu gotowych potraw, które obfitują w mniej lub bardziej szkodliwe dla naszego organizmu substancje. Chodzi tutaj przede wszystkim o produkty na sklepowych półkach, na etykietach których znajdują się tajemniczo brzmiące dla nas nazwy składników.

Definicja zdrowego odżywiania zakłada dostarczanie organizmowi takiej ilości energii, która jest mu niezbędna do prawidłowego działania. Ilość ta zależy od wieku, płci, poziomu aktywności fizycznej oraz stanu zdrowia. Organizm energię pozyskuje z dostarczanego mu pożywienia, w którym znajdują się niezbędne składniki odżywcze i budulcowe. Dzięki zdrowemu odżywianiu można ustrzec się przed niedoborami żywieniowymi i chorobami dietozależnymi oraz zachować siły witalne i zdrowie. Dobrze zbilansowany posiłek nie może być zbyt duży, a porcja powinna zaspokoić głód, ale nie rozpychać żołądka.

Czy żywność certyfikowana równa się zdrowa żywność?

Najbardziej wartościowa dla naszego zdrowia jest żywność ekologiczna, która pochodzi z certyfikowanych rolnictw ekologicznych. Kupując tego typu produkty, mamy pewność, że płacimy za zdrową żywność, czyli taką, która  powstaje bez udziału nawozów sztucznych, syntetycznych środków ochrony roślin, hormonów wzrostu, GMO czy też antybiotyków. Podczas jej produkcji nie stosuje się więc żadnych chemicznych środków w celu poprawienia cech funkcjonalnych produktu, zwiększenia jego atrakcyjność czy efektywności produkcji.

Do żywności ekologicznej zaliczamy produkty mające na etykiecie napis Rolnictwo ekologiczne – system kontroli WE lub znak wspólnotowy Rolnictwo Ekologiczne. Przykładami ekologicznej żywności są produkty, takie jak amarantus, ciecierzyca, kasza gryczana, soki i przetwory owocowe z upraw ekologicznych pozbawione nadmiaru cukru, jaja z ekologicznego chowu, sery ekologiczne z niepasteryzowanego mleka, mleko od ekologicznych jałówek bogate w kwasy tłuszczowe omega-3.

Certyfikaty przyznawane są przez specjalnie powołane do tego celu instytucje, które czuwają, czy w każdym z wymienionych punktów zachowane zostały standardy rolnictwa ekologicznego. Po przeprowadzeniu kontroli przez instytucję i pozytywnej weryfikacji, przyznawany jest certyfikat, który odnawiany jest co roku. Jeśli w kolejnym roku okazałoby się, iż normy nie są przestrzegane, wówczas producent traci przyznany mu wcześniej certyfikat.

Co godne jest uwagi, produkcja ekologiczna zakłada dbałość oraz troskę o oszczędności nad surowcami nieodnawialnymi, jak i nad dobrostanem zwierząt, zachowanie biologicznej różnorodności oraz za zadanie ma minimalizować negatywny wpływ produkcji na środowisko.

żywność bio

Podsumowując, aby mieć pewność, że zaopatrujemy się w autentyczną eko żywność, szukajmy na produktach odpowiednich oznaczeń. Są nimi informacje zamieszczone na etykiecie, a mianowicie:

  • nazwa i numer jednostki certyfikującej
  • nazwa oraz adres producenta żywności
  • nazwa właściciela / sprzedawcy produktu
  • nazwa produktu
  • znak identyfikacyjny sprzedawanej partii towaru
  • opcjonalnie: napis o treści Rolnictwo ekologiczne – system kontroli WE

Zalety i wady żywności ekologicznej

Bio żywność posiada mnóstwo zalet, choć nie można uniknąć i pewnych mankamentów. Jest to przede wszystkim wysoka cena, jaką zapłacić trzeba za żywność ekologiczną. To powoduje, że wiele osób rezygnuje z zakupów w sklepach ze zdrową żywnością. Patrząc jednak pod kątem zalet, jasne staje się, iż na tego rodzaju żywności nie warto oszczędzać. Ma ona bowiem bardzo korzystny wpływ na zdrowie.

Badania potwierdzają, że spożywanie regularne tego typu produktów poprawia stan zdrowia. Przykładowo, kobiety karmiące piersią, które decydują się na spożywanie bio produktów mlecznych zapewniają swoim dzieciom zdecydowanie lepszą jakość składników  odżywczych. Liczba zachorowań niemowląt na alergie jest znacznie niższa, niż w przypadku dzieci, których mamy zjadają konwencjonalne produkty spożywcze. Wiele przesłanek wskazuje ponadto, iż wśród konsumentów żywności eko istnieje mniejszy odsetek zachorowań na nowotwory.

Żywność funkcjonalna

Obok niezwykle wartościowej żywności ekologicznej, którą oferuje praktycznie każdy sklep ze zdrową żywnością, istnieje osobna kategoria produktów, jaką jest żywność funkcjonalna. To szczególny rodzaj artykułów spożywczych, których zadaniem jest dostarczenie do organizmu składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju. Ponadto żywność ta ma za zadanie zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych chorób, zwłaszcza cywilizacyjnych, które w wielu przypadkach wywoływane są złą dietą.

Choć tego rodzaju żywność w Polsce nie cieszy się dużą popularnością, to zważywszy na fakt, iż jest to branża bardzo rozwojowa, przed którą stoi przyszłość, coraz częściej żywność funkcjonalna wprowadzana jest do sprzedaży. Choć daleko nam jeszcze do liderów, jakimi są Stany Zjednoczone i Japonia, jednak z roku na rok dzięki coraz większej świadomości w tym zakresie i u nas wzrasta zainteresowanie oraz zapotrzebowanie na taką żywność.

Zakupy w sklepie ze zdrową żywnością, czyli na co zwracać uwagę?

Każdy dobry sklep ze zdrową żywnością dba o to, by w jego asortymencie znalazły się wyłącznie produkty stanowiące podstawę zdrowej diety. Są tu więc przetwory zbożowe, warzywa, owoce oraz mieszanki tychże, a nawet niskokaloryczne i poprawiające samopoczucie przekąski i  wysokogatunkowe oleje roślinne. W większości przypadków zdrowa żywność to produkty, których trudno szukać w zwykłych supermarketach, czy nawet tradycyjnych „zieleniakach”.

zdrowa żywność produkty

Bez względu na to, czy na zakupy wybiorą Państwo sklep internetowy ze zdrową żywnością, czy typowy, tradycyjny sklep stacjonarny, to, co najważniejsze przy zakupach, to uważne przyjrzenie się, co wrzucamy do naszego koszyka.  Koniecznie czytać trzeba etykiety znajdujące się na opakowaniach produktów. Znaleźć można na nich mnóstwo informacji, które niezbędne są każdemu konsumentowi.

Czym może zaskoczyć nas sklep ze zdrową żywnością i czego oczekiwać po tego typu miejscu? Najprościej ujmując rzecz, jest to miejsce, w którym zakupić można zdrową żywność, starannie wyselekcjonowaną i zapewniającą najwyższą jakość.

Warto wspomnieć, iż sklepy ze zdrową żywnością, w tym przede wszystkim sklepy z ekologiczną żywnością online propagują zdrowy tryb życia i odżywiania. Dzieje się tak nie tylko za sprawą dostępnego asortymentu, ale i promocji tego typu stylu życia.

sklad produktów zdrowej żywności

Można to zauważyć szczególnie odwiedzając sklepy online, które zwykle na swoich stronach internetowych doradzają swoim klientom nie tylko co kupić, czy jeść, ale i w jaki sposób zadbać o swoje zdrowie i swój organizm. To właśnie na stronach sklepów z naturalną żywnością przeczytać można, między innymi czym jest żywność bio, dieta organiczna, etc. Także tutaj zamieszczane są porady na temat zdrowia, czy smakowite przepisy, którymi zaskoczyć można zarówno domowników, jak i gości.

Dieta, a zdrowa żywność na co dzień

Jeśli cenimy sobie zdrowie swoje i najbliższych, warto włączyć do diety kilka porcji warzyw i owoców dziennie, pełnoziarniste pieczywo i makarony, kasze, niepasteryzowane mleko i przetwory mleczne typu maślanka, jogurt naturalny, surowe sery i masło oraz kefir. Pamiętajmy też o kupowaniu mięsa wyłącznie ze sprawdzonego źródła, czyli od zaufanego rzeźnika.

Podobnie jest z rybami i jajkami; w sklepach nie brakuje jajek od kur z wolnego wybiegu, ale jeśli mamy dostęp do wiejskich jajek, to jak najbardziej warto nawet dopłacić. Do zdrowej żywności zaliczają się także nierafinowane oleje roślinne.

Kupowanie produktów należących do zdrowej żywności to tylko połowa sukcesu. Ważne bowiem jest nie tylko to, co jemy, ale i jak jemy. Dlatego, jeśli będziemy przygotowywać posiłki, koniecznie zwróćmy uwagę na fakt, iż smażenie, grillowanie oraz pasteryzowanie, a także zbyt długie gotowanie w wysokiej temperaturze, w dużym stopniu może zniszczyć witaminy i składniki mineralne.

Zdrowe odżywianie a współczesne choroby

Wprowadzając do swojego codziennego jadłospisu świeże warzywa i owoce zmniejszamy ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych i układu krążenia, cukrzycy, otyłości, anemii, osteoporozy, miażdżycy i zawału serca, a ponadto przyczyniamy się do obniżenia ciśnienia krwi i poziomu cholesterolu. Bardzo istotne jest to, aby nasza dieta była różnorodna, a dowóz energii regularny, co ustabilizuje poziom glukozy we krwi i przyśpieszy przemianę materii.

Warto wiedzieć, że osoby opierające swoją dietę na żywności wysoko przetworzonej cierpią na chroniczne zmęczenie i znacznie częściej borykają się z depresją. Chociaż pochłaniają one spore ilości nadprogramowych kalorii, co zresztą przyczynia się do rozszerzającej się w zawrotnym tempie plagi otyłości, to nadal są niedożywione.

produkty zdrowej diety

Pamiętać musimy, że inną dietę przeznaczyć należy dla dzieci, inną dla osób dorosłych. Dieta powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb każdego, bowiem zależna jest od rozmaitych czynników, chociażby wieku, płci, aktywności, etc. Pomijając ten aspekt jednak, opowiemy o ogólnych zasadach, o których należy pamiętać tworząc dla siebie i swoich najbliższych dietę.

Przede wszystkim w swojej diecie należy unikać produktów zawierających duże ilości tłuszczów. Do żywienia wprowadzić produkty zawierające tłuszcze nienasycone, zaś wyeliminować nasycone. Zgodnie ze standardami i wytycznymi WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) w diecie codziennej należy pamiętać nie tylko o warzywach i owocach, ale także spożywać duże ilości roślin strączkowych, pełnoziarnistych produktów oraz orzechów.

Z diety poza tłuszczami nasyconymi koniecznie należy wyeliminować nadmierne ilości soli oraz cukry proste. Unikać dużych ilości mięsa, a jego część zastąpić rybami.

lista produktów zdrowej żywności

Dieta dla bezglutenowców i diabetyków

Osobną kategorię zdrowej żywności stanowi grupa produktów przeznaczonych dla osób chorujących na celiakię, czy mających alergię na gluten. W sklepach ze zdrową żywnością znaleźć można specjalnie wyselekcjonowane certyfikowane produkty, które w pełni wolne są od glutenu, a tym samym bezpieczne dla zdrowia tych osób. Podobnie jest także i w przypadku osób chorujących na cukrzycę. Także i one znajdą w sklepach ze zdrową żywnością produkty bezcukrowe i niskoglikemiczne, które mogą spożywać bez strachu o swoje zdrowie.

zdrowa żywność bezglutenowa

To bardzo ważne, zwłaszcza jeśli mamy świadomość, iż w tradycyjnych produktach wysoce przetworzonych znaleźć można czasem mnóstwo dodatków, które nie są bezpieczne dla organizmu. W przypadku żywności ze sklepów ze zdrową żywnością, ryzyko to zostaje skutecznie zminimalizowane.

Jak wpływa na odchudzanie?

Osoby borykające się z otyłością czy też nadwagą, najczęściej sięgają po środki odchudzające, diety niskokaloryczne i nadmierne obciążenie fizyczne. Chociaż niektóre medykamenty rzeczywiście przyczyniają się do redukcji masy ciała, to jednak efekt jest tymczasowy i waga ciała powraca w stosunkowo szybkim czasie do poprzedniej.

Często osiągamy jeszcze większą wagę niż przed zastosowaniem kuracji odchudzającej i znacznie trudniej jest nam utracić zbędne kilogramy w przyszłości. Ponadto stajemy się osłabieni i niedożywieni, a nasz metabolizm drastycznie zwalnia. Wszystko to pociąga za sobą całą kaskadę problemów.

Najskuteczniejszą metodą walki z oporną tkanką tłuszczową jest wprowadzenie prawidłowo zbilansowanej diety, która opierać się będzie na zdrowej żywności. W jadłospisie powinny znaleźć się odpowiednie ilości i rodzaje pokarmów.

zdrowe odżywianie

Monodieta z pewnością się nie sprawdzi; od tego co spożywamy, zależy nasze zdrowie i samopoczucie, jednakże pamiętajmy o tym, że dobrze odżywiony człowiek nie szuka w jedzeniu przyjemności. Niestety często wiele osób zajada się przetworzoną żywnością, kierując się emocjami i zabijając swoje smutki. Szukają więc w słodyczach pocieszenia, w efekcie zaś tego pojawiają się fałdki na brzuchu.

Spożywając gęste odżywczo produkty, przestaniemy sięgać po wysokokaloryczne i niezdrowe przekąski. Bez głodówek i drakońskich diet można racjonalnie się odchudzać. Wystarczy zacząć dostarczać organizmowi tego, czego naprawdę potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.

Dieta dla dzieci i niemowląt

Okazuje się, że zdrowa żywność ma pozytywny wpływ na rozwój niemowląt i dzieci. Im lepszej jakości produkty serwujemy swoim pociechom, tym mogą cieszyć się one lepszym zdrowiem. W związku z tym warto tworzyć jadłospis najmłodszych w oparciu o wartościowe produkty, najlepiej te ekologiczne.

Jako, że małe dzieci nie mają jeszcze w pełni wykształconego systemu immunologicznego, substancje chemiczne zawarte w wysoko przetworzonej żywności są dla nich niezwykle szkodliwe. Jeśli Twoje dziecko jest chorowite, zacznij od zmiany jego diety i obserwuj.

zdrowa żywność przykłady

Dla niemowląt o wiele bezpieczniejsze są produkty pochodzące z upraw ekologicznych. Żaden rodzić nie chciałby przecież karmić swojego maluszka sztucznymi nawozami, herbicydami, zwierzęcymi hormonami czy też antybiotykami. Pochodzenie jedzenia ma ogromne znaczenie dla rozwoju każdej żywej istoty, a szczególnie naszych małych podopiecznych.

Jak przechowywana jest zdrowa żywność?

Każdy sklep ze zdrową żywnością online poza tym, iż posiada najlepsze i najzdrowsze produkty, przechowuje je w odpowiedni sposób. Dzięki temu konsument zyskuje pewność, iż zakupione artykuły spożywcze otrzyma zawsze w najlepszej jakości.

przechowywanie zdrowej żywności

Prawidłowe przechowywanie żywności eko oznacza, iż przechowywana jest ona w odpowiednich granicach czasowych, a temperatura i miejsce jest dobrane we właściwy sposób. Kupując konkretne produkty warto zapytać sprzedawcę, jak powinny być one przechowywane i zasady te wprowadzić także w swoim domu. W sklepie o najwyższych standardach jakości z pewnością każdy kupujący otrzyma pełną informację na ten temat, gdyż w większości przypadków pracują w nich osoby doskonale znające się na zdrowym odżywianiu.

Przykładem produktów, które powinniśmy przechowywać w odpowiednich warunkach jest chociażby olej. Warto wiedzieć, iż w większości przypadków powinno się go trzymać z dala od promieni słonecznych, w ciemnej butelce i w miejscu chłodnym. Jeśli chcemy żyć zdrowo, koniecznie musimy dowiedzieć się, jak przechowywać produkt, by nie stracił on swoich wartości zdrowotnych.

Ciekawostki

Wszędzie słyszymy o tym, aby wybierać ciemne pieczywo zamiast jasnego, jednakże nie kolor ma tutaj znaczenie. W przypadku ciemnego pieczywa stosuje się tę samą mąkę, czyli pszenną mocno oczyszczoną, a na koniec barwi się je karmelem. Tak więc nie dajmy się zwieść; najzdrowszym wyborem jest pieczywo pełnoziarniste z mąki żytniej lub razowej. Wówczas zawiera ono witaminy z grupy B, błonnik i sole mineralne.

Zdrowe odżywianie się nie wyklucza zrezygnowania ze słodkich przysmaków. Obecnie można kupić zdrowe słodycze, a ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, aby samodzielnie przygotować sobie smaczny i pożywny deser w domu. Są też zdrowe odpowiedniki cukru, typu- miód, melasa, erytrol, ksylitol czy stewia.

Jako, że w naszej diecie nie powinno zabraknąć zdrowych tłuszczy roślinnych, należy regularnie spożywać zimnotłoczone oleje roślinne. Pamiętajmy jednak, żeby zachować umiar, gdyż nawet najzdrowszy produkt, ale spożywany w nadmiarze, tuczy. Ponadto oleje te należy przechowywać w lodówce, aby nie straciły swoich prozdrowotnych właściwości i nie zjełczały. Jeśli nie przekraczamy zalecanej dawki, to chronimy układ krążenia, wspomagamy metabolizm i usprawniamy proces odchudzania.

Produkty z napisami typu fit, bez cukru, light czy slim zazwyczaj nie mają wiele wspólnego z naturalnością. Są one najczęściej wysoko przetworzone i można śmiało nazwać je pseudo jedzeniem. Żadna więc z tego zdrowa żywność.; więcej w nich niestety chemii, niż jakichkolwiek składników odżywczych. Tak więc, jeśli chcemy zrzucić nadprogramowe kilogramy, to znacznie korzystniej dla naszego zdrowia będzie sięgnąć po posiłki przygotowane na bazie naturalnych produktów, które bogate są w składniki odżywcze.

bezpieczna zdrowa żywność

O tym, że biały cukier jest zabójczy wie większość z nas. Należy jednak dobrze się zastanowić, kupując słodzik. Na rynku nie brakuje sztucznych substancji słodzących, które czasem okazują się być jeszcze bardziej toksyczne, a przykładem jest chociażby aspartam.

Ponadto liczne badania wskazują na to, że sztuczne słodziki tylko pozornie zaspokajają naszą ochotę na słodki smak, nie są w stanie jednak oszukać naszego mózgu. Stymulowanie go w ten sposób sprawia, że pobudzamy nieświadomie do pracy ośrodek głodu. Efektem tego jest jeszcze większy apetyt. Jeśli zależy nam na słodkim smaku, to wybierajmy naturalne słodziki i cukry z owoców.

Na naszym blogu znajduje się dział o zdrowym odżywianiu, w którym opisujemy różne produkty spożywcze i ich walory zdrowotne.

Podsumowanie informacji

W zdrowej żywności, a więc tej produkowanej metodami tradycyjnymi, nie znajdziemy substancji niewystępujących naturalnie w przyrodzie, typu stabilizatory, sztuczne barwniki, aromaty, substancje zagęszczające czy też pestycydy.

Prawidłowo zbilansowana dieta, która opiera się na wysokiej jakości produktach, czyli żywności gęstej odżywczo, to klucz do utrzymania smukłej sylwetki, sprawnego umysłu i zabezpieczenia się przed chorobami cywilizacyjnymi. Wcale nie musimy w stu procentach odżywiać się produktami ekologicznymi, jednakże świadome kupowanie produktów to podstawa.