Co warto wiedzieć o żywności dla diabetyków?

żywność dla diabetykówŻywność dla diabetyków jest nie tylko zdrowa, ale i smaczna. Coraz więcej sklepów rozszerza swój asortyment o produkty, które mogą być bez obaw spożywane przez osoby borykające się z cukrzycą. Co ciekawe, po tego typu produkty sięgają także osoby niemające problemów z niestabilnym poziomem glukozy we krwi. Są one bowiem łatwo dostępne i można liczyć na szeroki wybór, a ponadto coraz więcej konsumentów jest świadomych wpływu wysoko przetworzonego jedzenia na kondycję ciała i umysłu. Dieta obecnych diabetyków z pewnością nie musi być nudna, monotonna i bez smaku; wymaga ona jedynie pewnych modyfikacji. Wystarczy przestrzegać określonych zasad i stosować się do zaleceń lekarza, aby redukować do minimum nieprzyjemne objawy cukrzycy i cieszyć się dobrym samopoczuciem. Po jakie produkty mogą więc sięgać diabetycy?

Żywność dla diabetyków

Na co więc powinni zwrócić uwagę diabetycy, wybierając produkty w sklepie i przygotowując sobie posiłki? Czym się kierować oraz jakich produktów unikać, a które spożywać z rozsądkiem?

Indeks glikemiczny

W przypadku osób cierpiących na cukrzycę, niezależnie od typu cukrzycy, należy zwrócić szczególną uwagę na indeks glikemiczny spożywanych produktów. Żywność ma bowiem wpływ na poziom glukozy we krwi, co obserwuje się po dwóch czy trzech godzinach od spożycia posiłku. Im dany produkt ma wyższy indeks glikemiczny, tym bardziej podwyższa się poziom glukozy we krwi po jego spożyciu. Jedzenie w naturalnej postaci ma zwykle niski indeks glikemiczny, ale po poddaniu jej obróbce termicznej, IG produktu zmienia się.

Zakazane produkty i te o umiarkowanym spożyciu

W przypadku diabetyków niedozwolone są słodycze i produkty zawierające cukier. W celu dostarczenia sobie słodkości, można sięgnąć po różne słodziki, ale nie te sztuczne, które przyczyniają się do silnej insulinooporności. Sprawdzi się przykładowo ksylitol, erytrol czy stewia.

Zboża zaleca się ograniczyć lub całkowicie wyeliminować, szczególnie pieczywo zawierające dużo węglowodanów i szkodliwego glutenu. Ziemniaki i rośliny strączkowe należy jeść z umiarem, gdyż są to źródła węglowodanów (fasola, groch). Nie ma potrzeby całkowitego wykluczania ich z diety, ale trzeba jeść je w rozsądnych ilościach.

zalecenia dietetyczne dla diabetyków

Podobnie jest zresztą z owocami. Z tymi najsłodszymi typu winogrona, banany, gruszki i jabłka nie można przesadzać, gdyż zawierają dużo węglowodanów. Nie wolno natomiast sięgać po soki owocowe, które obfitują w bardzo dużą ilość cukrów prostych. Ograniczyć do minimum należy także przemysłowe oleje roślinne, które działają prozapalnie i mogą przyczynić się do uszkodzenia trzustki. Z rafinowanymi olejami należy się więc pożegnać na dobre.

Co można jeść?

W przypadku cukrzycy zaleca się wprowadzić do diety dużą ilość warzyw w postaci surowej, szczególnie tych zielonych. Należy pamiętać o tym, że obróbka termiczna zwiększa indeks glikemiczny. W diecie powinny znaleźć się także dobrej jakości jajka, najlepiej oznaczone symbolem omega-3.

Z pewnością nie należy bać się zdrowych tłuszczów rybich, oliwy z oliwek, oleju kokosowego, ekologicznego oleju rzepakowego extra virgin, masła, smalcu, orzechów, tłustego nabiału od zaufanego hodowcy i awokado. Ryby również powinny być regularnie spożywane, ale najlepsze są te dzikie, a nie hodowlane. Mięso i podroby również są dobrym wyborem, ale produkty te nie powinny pochodzić od zwierząt karmionych zbożami. Z pewnością nie należy przesadzać z ilością mięsa i najlepiej sięgać po chudsze kawałki wołowiny czy drobiu.

Co z alkoholem?

W przypadku diabetyków alkohol nie jest zalecany ze względu na zwiększone ryzyko wystąpienia hipoglikemii i wysoką kaloryczność. Przyjmuje się, że osoby borykające się z cukrzycą nie powinny przekraczać 15-20 g czystego alkoholu. Tak więc można pozwolić sobie na pół szklaneczki wytrawnego wina, jednakże należy robić to z głową i nie dać się ponieść chęci sięgnięcia po więcej.

Rozkład składników odżywczych w diecie diabetyka

Węglowodany

W przypadku osób borykających się z cukrzycą, rozkład składników odżywczych będzie się różnić od tradycyjnego modelu żywienia osób zdrowych. Największy nacisk kładziony jest tu na spożywanie właściwej ilości węglowodanów. To właśnie one przyczyniają się w największej mierze do podniesienia poziomu glukozy we krwi i zamieniane są prawie w stu procentach w glukozę. Z pewnością diabetyk powinien ograniczyć do minimum spożycie łatwo przyswajalnych cukrów prostych, eliminując całkowicie ze swojego menu cukier i zastępując go naturalnymi zamiennikami cukru typu ksylitol czy stewia.

węglowodany u cukrzyków

Szacuje się, że węglowodany powinny stanowić nie więcej niż 45% całodziennej energii, a w przypadku produktów węglowodanowych o niskim indeksie glikemicznym można zwiększyć ich udział do 60%. Chodzi tutaj o produkty, które mają IG < 55. Pozostając przy węglowodanach, bardzo ważna jest dzienna podaż błonnika, która powinna wynosić od 30 do 50 g na dobę. Błonnik nie tylko pozwala cieszyć się uczuciem sytości przez długi czas, ale przyczynia się również do redukcji wchłaniania tłuszczu i glukozy z przewodu pokarmowego. Dzięki temu można zapobiec gwałtownym skokom poziomu glukozy we krwi.

Białko

Zbyt duże spożycie białka może przyczynić się do podwyższenia poziomu glukozy we krwi, co działa także obciążająco na nerki. W związku z tym podaż białka w przypadku diabetyków powinna wynosić od 15 do 20%. Jeśli chodzi o pacjentów borykających się z otyłością i z cukrzycą typu II, zaleca się zwiększyć podaż białka – od 20 do 30%. Przyjmuje się, że spożycie białka przez cukrzyków powinno zostać ograniczone do 0,8 g/kg masy ciała, a u chorych bez powikłań – 1-1,5 g/kg masy ciała.

Tłuszcze

Tłuszcze w bardzo małym stopniu podnoszą poziom glukozy we krwi i są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Powinny one stanowić 30-40% całodziennej energii – w tym zarówno nasycone, jak i nienasycone kwasy tłuszczowe. Nie może zabraknąć kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 i omega-6, dostarczanych z zimnotłoczonych olejów roślinnych. Diabetycy powinni wystrzegać się izomerów trans kwasów tłuszczowych, które obecne są w margarynach twardych i żywności wysoko przetworzonej.

O czym jeszcze powinni pamiętać diabetycy?

Witaminy i minerały

Diabetycy muszą przestrzegać pewnych zasad i są zmuszeni do wykluczenia niektórych produktów, dlatego też należy zadbać o dostarczenie witamin i minerałów z innych źródeł. Według statystyk chorzy na cukrzycę znacznie częściej borykają się z infekcjami bateryjnymi i wirusowymi. W związku z tym w ich diecie nie może zabraknąć produktów zawierających witaminę C, która podnosi odporność organizmu.

witaminy dla diabetyków

Zawierają ją owoce cytrusowe, papryka, natka pietruszki, szpinak czy kapusta kiszona. Ważny jest także beta karoten odpowiedzialny za prawidłowe widzenie, chroniący przed schorzeniami układu krążenia i wymiatający wolne rodniki (surowa marchew, kabaczek, brokuły, dynia, pomarańcze). Wielu cukrzyków ma niedobór magnezu, przez co zwiększa się ryzyko uszkodzenia siatkówki.

Warto więc sięgać po ziarno kakaowca, kasze, siemię lniane czy pestki dyni. Z kolei chrom reguluje poziom insuliny we krwi i poprawia wrażliwość komórek na nią (brokuł, czerwone wino, rabarbar, jęczmień). Ponadto cukrzycy znajdują się w grupie zwiększonego ryzyka zachorowalności na nadciśnienie tętnicze, dlatego też należy pamiętać o dostarczaniu wraz z pożywieniem odpowiedniej dawki wapnia (kefir, żółty ser, maślanka, ukwaszone mleko/jogurt).

Podsumowanie informacji o żywności dla diabetyków

Z całą pewnością diabetycy nie są skazani na stosowanie niesmacznej, monotonnej diety, przez którą każdego dnia będą cierpieć katusze w związku z brakiem możliwości zjedzenia czegoś smacznego czy też ciągłym uczuciem ssania w żołądku.

Faktem jest, że osoby chorujące na cukrzycę muszą wprowadzić pewne modyfikacje do swojego codziennego jadłospisu i wykluczyć szkodliwe dla nich produkty, ale wszystko to wychodzi w praktyce im na zdrowie. Tak naprawdę to każdy z nas, jeśli chce cieszyć się dobrym zdrowiem do późnych dni starości, powinien zrezygnować z rafinowanej żywności, która w gruncie rzeczy z prawdziwą żywnością nie ma nic wspólnego.

Nie bez powodu mówi się, że biały cukier i rafinowana mąka są cichymi zabójcami. Jak najbardziej warto zacząć świadomie wybierać to, co kupujemy i nie wydawać pieniędzy na coś, co ma znikomą wartość odżywczą albo nawet żadnej.


Udostępnij:

OPINIE i KOMENTARZE

12345 (2 głosów, średnio: 5,00 z 5)
Co warto wiedzieć o żywności dla diabetyków?
Loading...
  1. Danuta napisał(a):

    Bardzo dziękuję za ten świetny wpis. Tego szukałam i z chęcią teraz zapoznam się bliżej z ofertą sklepu.

  2. Adrian napisał(a):

    Super artykuł polecam

  3. Paweł napisał(a):

    Przydatna wiedza

Dodaj komentarz